Fredkullaskolan erbjuder en unik, småskalig och trivsam skolmiljö från förskoleklass till årskurs 9.  Elevernas välmående och lärande gynnas av kreativ och stimulerande undervisning, trygga relationer, hemlagad skolmat och en naturnära skolvardag.

Förskoleklass, grundskola klass 1-9 och fritidshem enligt statliga läroplanen Lgr 22 och modern waldorfpedagogik.

Bildning med bredd

Bildning med bredd betyder att vi anser att alla ämnen är lika viktiga. Genom att djupdyka in i ämnesövergripande teman får eleverna en större förståelse för hur olika saker hänger ihop. Att öva på att se sammanhang skapar en stabil grund för fortsatta studier. Vi börjar alltid dagen med en gemensam rytmisk del för att samla tankarna. Därefter följer den ämnesövergripande periodlektionen och de mer teoretiska lektionerna. Efter lunch ägnar vi oss främst åt praktiska ämnen.

En trivsam skolmiljö

En trivsam skolmiljö innebär för oss att vi värnar om det personliga skolformatet. Nära relationer mellan lärare och elever gynnar trivseln i skolan. Varje elev blir sedd av lärarna och tvärtom, eleverna ser alla lärare och lär känna dem oavsett årskurs. Vi genomför gemensamma aktiviteter där elever från olika årskurser umgås och lär sig varandras namn. Detta skapar trygghet och ger en god grund för att eleverna ska kunna vara sig själva och bli accepterade för den de är. Föräldrar ses som en resurs och deras kunskaper och engagemang för sina barn tas tillvara. Tydlig information och öppenhet är viktigt och genomsyrar vår verksamhet.

Naturen som inspiration

Naturen som inspiration innebär att vi gärna ger oss ut utanför skolan för att ta in kunskap. Årstidernas växlingar ger läsåret en naturlig rytm, som vi förstärker med olika tidsspecifika traditioner under året.
Vi studerar gärna våra omgivningar och olika fenomen genom att ge oss ut i istället för att titta på dem på en skärm. Vi välkomnar både sol och regn, och när vi får möjlighet att vara ute och röra på oss tar vi den chansen.

Digitala och analoga arbetssätt

Analoga arbetssätt är alltid moderna. På Fredkullaskolan lär vi oss att arbeta både med och utan digitala verktyg. Waldorfpedagogiken poängterar vikten av att skapa själv. Därför leker, sjunger och dansar vi in nya begrepp och övar gärna rollspel och teater. Den berättande läraren, som hjälper eleverna att skapa sina egna inre bilder av ämnet, har en viktig roll. Vi lär oss av varandra i återkommande gemensamma diskussioner, och det ger kunskap som stannar kvar.

Hemlagad skolmat

Hemlagad skolmat är en viktig ingrediens i varje lyckad skoldag. Vi har därför ett eget kök som lagar god och genomtänkt lunch med mål att skapa en njutbar sinnesupplevelse som väcker en livslång positiv och sund inställning till mat. Råvarorna håller hög kvalitet och väljs mycket efter säsong. De flesta dagar är lunchen vegetarisk och till stor del ekologisk.