Föreningen för Waldorf-
pedagogik i Kungälv
Organisation
Fredkullaskolan och huvudmannen
Fredkullaskolan drivs utan vinstintresse. Alla resurser återinvesteras i verksamheten och används för att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för elevernas lärande och utveckling. Skolan är en del av den idéburna välfärden, där utbildning bygger på engagemang, långsiktighet och ansvar.
Den juridiska huvudmannen är Föreningen för Waldorfpedagogik i Kungälv, en ideell förening som ansvarar för att verksamheten uppfyller både lagkrav och föreningens syfte.
Föreningens styrelse är skolans huvudman och bär det yttersta ansvaret för skolans drift, kvalitet och utveckling. Styrelsen sammanträder regelbundet, vanligtvis var fjärde vecka.
Styrelsen utser skolchef och rektor, som tillsammans leder skolans dagliga verksamhet.
Skolchefen bistår huvudmannen och följer upp att skolan bedrivs i enlighet med gällande lagar och föreskrifter.
Rektorn har det pedagogiska ansvaret och leder utbildningen utifrån de nationella styrdokumenten och skolans Waldorfpedagogiska inriktning.
Huvudmannens ansvar och föreningens roll
Huvudmannens ansvar skiljer sig från föreningens ideella uppdrag.
När föreningens styrelse agerar som huvudman har den ett myndighetsliknande ansvar, vilket innebär att den ska säkerställa att utbildningen håller hög kvalitet, följer nationella bestämmelser och bedrivs rättssäkert.
Frågor som rör själva skolverksamheten – såsom undervisning, elever, personal, trygghet, studiero och samverkan – omfattas av den lagstiftning som styr skolan och ligger under rektors och skolledningens ansvar.
Detta är en del av den lagstadgade ansvarsfördelningen inom skolväsendet.
Den ideella föreningens arbete handlar i stället om att stödja skolans gemenskap och främja Waldorfpedagogiken genom engagemang i exempelvis basarer, praktiska initiativ och andra aktiviteter som stärker skolans kultur och sammanhållning.
Det är här föräldrars och medlemmars engagemang får sin betydelse – i den gemenskap som omger barnens lärande och som bär skolans kultur vidare.
Föreningens årsmöte hålls en gång per år och beslutar i enlighet med stadgarna, bland annat om val av styrelse och övergripande föreningsfrågor.
Fredkullaskolan har drivits i denna form sedan 1989.
Föreningen för Waldorfpedagogik i Kungälv är öppen för alla som vill främja Waldorfpedagogiken och stödja skolans verksamhet.
Bland medlemmarna finns medarbetare, vårdnadshavare och andra som delar skolans värdegrund och vill bidra till en utbildning som förenar de nationella styrdokumenten med Waldorfpedagogikens helhetssyn.
Det nära samarbetet mellan personal, föräldrar och skolledning skapar en levande skolgemenskap – där styrelsens arbete vilar på både professionellt ansvarstagande och ett levande engagemang för skolans idé och kultur.
Styrelsens ansvar
Ekonomiskt ansvar
Besluta om budget för ingående verksamhetsenheter
Följa upp ekonomiskt utfall gentemot budget
Initiera korrigerande åtgärder vid avvikelser från budget
Juridiskt ansvar
Skapande av verksamhetsplan och verksamhetsberättelse
Ansvar för metoder och rutiner för systematisk utvärdering av verksamhetens uppfyllelse av verksamhetsplan och -mål.
Styrelsen
Kerstin Werder, ordförande
Sara Fors, vice ordförande
Susanne Halling, kassör
Marie Johansson, sekreterare
Ida Zachrisson, ledamot
Andi Röder , suppleant
Jonas Krook, suppleant
Martina Sigbro-Hårenberg, suppleant
Valberedning
Claudia Donnazzan & Nina Bertilsdotter
valberedning@fredkullaskolan.se
Kontakt
styrelsen@fredkullaskolan.se
Skolans byggnader
Skolans byggnader ägs och förvaltas av Byggnadsstiftelsen Kaveldunet. Förvaltningen sker i styrelseform, så kallad egen förvaltning. Förvaltningen har inga anställda. Styrelsen består av medarbetare och föräldrar som tillsätts av stiftelsens huvudmän Föreningen för Waldorfpedagogik i Kungälv och Stiftelsen Mikaels Barnträdgård.
Byggnadsstiftelsens styrelse
Ordförande
Kerstin Werder
Vice ordförande
Sara Fors
Sekreterare
Mirjam Stofkoper
Kassör
Susanne Halling
Suppleanter
Marie Johansson
Jonas Krook
Peter Weller