Elevhälsa

Elevhälsa handlar om att främja hälsa och skapa goda förutsättningar för inlärning hos alla elever. Elevhälsan omfattar skolsköterska, skolkurator och specialpedagog och vid behov skolläkare och skolpsykolog. Rektor har det övergripande ansvaret och leder skolans elevhälsoteam.

Skolhälsan arbetar förebyggande och har till uppgift att följa barnens utveckling, erbjuda regelbundna hälsokontroller, vaccinationer och särskilda insatser när det behövs. Elever och föräldrar kan på eget initiativ söka skolhälsan. Skolsköterskan följer tillväxt och utveckling, har individuella hälsosamtal, gör regelbundna syn- och ryggkontroller samt ger vaccinationer.

Studie- och
yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning sker genom hela elevernas skolgång, från förskola till årskurs 9. Kontinuerlig vägledning är en viktig förberedelse för att varje elev ska kunna utveckla förmågor och insikter som är viktiga för att kunna göra aktiva livsval:

• medvetenhet om sig själv

• medvetenhet om alternativen

• förmåga att fatta beslut

• styrka att genomföra ett beslut

• insikt för ett underbyggt val

• förståelse för möjligheter och begränsningar