Välkommen till Nyponrosen - Fredkullaskolans förskoleklass

Förskoleklassen är skolförberedande och verksamhetens aktiviteter regleras i läroplan för förskoleklass, fritidshem och skola, Lgr 22.

Lärandet sker genom efterhärmning, utforskande och lek. Det finns ingen gränsdragning mellan lek och lärande, upplevelser och uttryck. Sexårspedagogiken är bron mellan det lilla barnets helhets lärande och skolans stegvisa uppdelning av lärande i olika ämnen. Undervisningen i förskoleklassen syftar till att stimulera elevernas allsidiga utveckling och lärande. Undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov och intressen samt i det kunnande och de erfarenheter som eleverna tidigare har tillägnat sig, men också i den kontinuerliga utmaningen då eleverna stimuleras och inspireras vidare  till nya upptäckter och kunskaper. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som gynnar övergången från förskola till skola och fritidshem. Därigenom ska undervisningen i förskoleklassen bidra till kontinuitet och progression i elevernas utveckling och lärande samt förbereda eleverna för fortsatt utbildning.