Fritidshemmet Fredkullagården

Verksamheten vid waldorfskolornas fritidshem regleras i Skollagen och Lgr22.

Vår vision är att skapa en hemlik miljö där barnen kan andas ut efter skoldagen, och vi prioriterar därför tid för fri lek, utevistelse och eget skapande. Stor vikt läggs vid att ge barnen möjlighet att utveckla sin sociala kompetens och sin inre kraft i en lugn och trygg miljö.

Till mellanmålet, som alltid serveras utomhus, använder vi ekologiska och närproducerade råvaror så långt som det är möjligt och en dag i veckan bakar vi eget bröd.

Efter mellanmålet erbjuder vi lek på skolans stora natursköna tomt och inne får barnen möjlighet att utforska olika material tex lera och ull enligt en återkommande veckorytm.

Två eftermiddagar i veckan beger sig grupper, indelade efter ålder ut i naturreservatet Fontin som ligger direkt inpå knutarna. Där grillar vi mellanmål, har högläsning vid elden samt har styrda aktiviteter med skogen i fokus. Vi leker trädkull, tillverkar skogsmandalas eller täljer.

Mobilfritt

Eleverna behöver röra på sig, leka, vara kreativa och umgås när de slutat sin skoldag. I en strävan att uppmuntra till fysisk rörelse och social samvaro samt till lek och lärande är fritidshemmet mobilfritt.